Sennheiser OMX 180

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sennheiser OMX 180 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,2

Ivo53 21-03-2012
Geschreven voor: Sennheiser OMX 180

De Philips bleef aan een keukenkastje hangen en kon daar niett tegen - dus snel een nieuwe aangeschaft, weer met oorbeugels want die in-ear dingen hebben bij mij geen houvast. Het werd de OMX180 en wat meteen opvalt - het draagcomfort is fantastisch. Ze zijn licht, de beugel is buigbaar en de dopjes kunnen worden voorzien van rubbertjes in verschillende maten zodat je een optimaal niveau van afsluiting kunt regelen. De geluidkwaliteit is wat gelijkmatiger dan die van Philips - en er zijn ook geen te harde uitschieters bij, dus de kwaliteit lijkt beter.
Met het schuifje in de kabel kan de geluissterkte geregeld worden - dus je hoeft de oordopjes niet meer uit te doen als iemand iets tegen je zegt. Al met al ben ik heel blij met deze aankoop. Of ze het lang gaan uithouden weet ik nog niet - het schijnt allemaal wel kwalitatief goed te zijn.

cdepaus 04-12-2011
Geschreven voor: Sennheiser OMX 180

Op zich prima oordopjes. Fijn dat de haakjes makkelijk van vorm veranderd kunnen worden. Echter, de dopjes zijn wel erg groot. Dit leidt in mijn ene oor tot wondjes. De meegeleverde kussentjes helpen wel, maar vallen continu van de oordopjes af. Na ruim een half jaar trad ineens draadbreuk op, direct na de plug. Voor dopjes van deze prijs vind ik dat te snel, zeker omdat er altijd netjes mee omgegaan is.

Gogemart 20-10-2011
Geschreven voor: Sennheiser OMX 180

Ruim drie maanden geleden heb ik de Sennheiser OMX180 gekocht. Hiervoor had ik een 'in oor' exemplaar van Logitech (de Logitech Ultimate Ears 100, ging na ruim twee maanden kapot, maar beviel desondanks redelijk), daarvoor had ik een 'op oor' met clip exemplaar uit de MDR serie van Sony (heeft ruim drie jaar dienst gedaan en beviel uitstekend).

Afgaande op de reputatie die Sennheiser heeft wat betreft geluidskwaliteit heb ik ditmaal gekozen voor de OMX180, onder andere omdat ik een intensieve gebruiker ben en behoefte heb aan 'het beste' geluid. Noch had ik ervaring met Sennheiser, noch met de clip en 'in oor' combinatie en daarom wist ik niet wat ik moest verwachten. Had ik dit wel gehad, was ik zeker nooit overgegaan tot de aanschaf van deze koptelefoon, en wel om de volgende redenen, die bijna alles met draagcomfort te maken hebben:

Wat draagcomfort betreft heeft Sennheiser met deze koptelefoon de plank volledig misgeslagen. De oorplugs zijn allereerst te groot om IN je oorgaatje te passen (tenzij je eens van dichtbij beschoten bent met een .44 kaliber), maar zijn eerder voor in je oorschelp rondom je oorgat. Het grote probleem is dat de oordopjes niet op zijn plaats blijven zitten, omdat je ze niet als het ware vast kunt drukken in je oorgat. Gevolg: oordopjes die continu verschuiven. Gelukkig komt Sennheiser met een oplossing: 1 set zachte stoffen kussentjes en 2 sets rubberen ringen (niet zoals earplugs!) voor om de oordopjes (in de maten groot en klein). Ik had er allereerst al geen behoefte aan de oordopjes te vergroten aangezien ze al niet in m'n oorgat pastten, maar bedacht me later dat dit wel eens voor de grip zou kunnen zijn. Dan blijven ze vast beter zitten...dacht ik. Niets bleek minder waar te zijn toen ik de zachte kussentjes al bij het eerste gebruik op de fiets verloor bij het uit mijn oren halen van de oordopjes. Toen ik niet lang daarna ook de set kleine ringen verloor, wederom bij het uit mijn oren halen van de oordopjes, kon ik de koptelefoon eindelijk (en gelukkig) als verloren beschouwen. De flexibele clip om je oor is te flexibel en veert daarom net zo makkelijk weer terug in zijn originele Oerang Oetang-stand. Na pakweg een uur muziek luisteren zorgen de flexibele clips tevens voor enorme pijn aan je oren. Het tijdrovende gedoe met die clips en die rubberen ringen zorgen voor voldoende ongemak tijdens het in/aanbrengen van de oordopjes in mijn oren, dat ik er tegenwoordig voor kies mijn oordoppen in te laten en gewoon de koptelefoon los te koppelen van mijn pc als ik even naar de wc moet.

Met de vormgeving is weinig mis. De koptelefoon ziet er goed uit en wordt redelijke discreet weggewerkt in tegenstelling tot bijvoorbeeld een 'op oor' exemplaar zoals een uit de Sony MDR serie. Minder ben ik te spreken over de geïntegreerde volumeregelaar in de 1,2 meter lange snoer. Het feit dat er een volumeregelaar in zit is natuurlijk geweldig! Echter, het schuifknopje heeft geen ribbeltjes, puntjes of iets van een ruwe oppervlakte, waardoor je geen grip hebt om het knopje te verschuiven en het in feite net zo makkelijk is om je mp3-speler of telefoon uit je broekzak te halen om daarop de volume te regelen.

De geluidskwaliteit is bovengemiddeld goed. Omdat de oordopjes niet goed tegen/in je oor zitten klinkt het echter alsof de muziek ontdaan is van elke vorm van bass. Wanneer je echter met je vingers druk zet op de oordopjes klinkt het geluid subliem. Aan de andere kant besef ik wel degelijk dat het voor veel mensen ondoenlijk is de hele dag met hun vingers druk te zetten op hun oordopjes, waardoor de geroemde Sennheiser-geluidskwaliteit helaas teniet gedaan wordt.

Over de duurzaamheid, tenslotte, kan ik weinig vertellen. Ik heb de OMX180 reeds drie maanden in bezit en hij doet het nog steeds....helaas.

Al met al was dit van de drie koptelefoons die ik in de afgelopen vier jaar gebruikt heb de duurste, meest oncomfortabele en meest gebruiksonvriendelijke. Het probleem met koptelefoons is dat je ze van te voren niet kunt testen op draagcomfort (en uiteraard ook geluidskwaliteit, maar je weet dat dat bij sommige merken simpelweg goed zit) en dat de doelgroep van deze koptelefoons (mensen dus) te verschillend zijn. Wat bij de een perfect en comfortabel zit, kan bij de ander te klein of te groot zijn. Desondanks geloof ik dat deze koptelefoon voor veel mensen ongeschikt is, de standaarddeviatie in de normale verdeling zorgt dat slechts 5% van de wereldbevolking deze koptelefoon past.

Maurice8295 25-08-2011
Geschreven voor: Sennheiser OMX 180

Eindelijk ben ik van de (uit de oren vallende) earplugs af. Twee weken gelden aangeschaft en een genot voor het oor. Ik heb geen last van de clips doordat deze vervormbaar zijn en de geluidskwaliteit is goed.

PLUSPUNTEN:
- De volumeregeling in de kabel.
- Geen vervorming van geluid als zowel de MP3 speler en de volumeknop in de kabel op maximaal staan, ik was anders gewend.

Goede prijs kwaliteitverhouding.

Alleen over de duurzaamheid kan ik nog geen zinnig woord zeggen aangezien ik ze pas 2 weken heb.